Exklusiva strumpbyxor i en vending machine

Behind the scenes: Så byggde vi The Moving Popup till Swedish Stockings

In genom de pampiga portarna på Hamngatan kliver kunden in på anrika Nordiska Kompaniet i Stockholm. I blickfånget en monumental varuautomat med allt annat än traditionella vendingprodukter. Exklusiva, hållbara strumpbyxor i en vending machine? Självklart!

Målet är att göra strumpbyxor tillgängliga för kunden både under traditionella butiksöppettider på högtrafikerade platser, men även utanför dessa tider, till exempel i närheten av nattliv, klubbar, hotell och restauranger, kommenterar Beatriz Gama, brand creative på Swedish Stockings

Nordiska Kompaniet: The Moving Popup i Ljusgården

Handelstrender: Närmare kunden med pop up-automat

Men resan fram till Ljusgården på NK börjar långt innan premiären, i en verkstad fylld av skisser, prototyper och idéer. Här är berättelsen om hur vi byggde The Moving Popup för Swedish Stockings.

Med ambitionen att kombinera hållbarhet, innovation och en unik shoppingupplevelse skapades moodboards och skisser. Utifrån Swedish Stockings filosofi att kombinera premiumkänsla, tillgänglighet och innovation skapdes skisser på hur en varuautomat för strumpbyxor skulle kunna bli till. 

Med kreativa lösningar långt utanför boxen resulterade i en plan för en varuautomat utöver det vanliga. 

I våra lokaler i Uppsala skapades den färdiga automaten. Utskurna logotyper, måttanpassning, upphängning, anpassat planogram, belysningsdragning och många moment till. Med målet att bygga varuautomater med samma precision som Swedish Stockings tillverkar sina premium-strumpbyxor. 

Att bygga en rörlig pop-up är inte bara en teknisk övning – det är en balansgång mellan design och funktion. Vi fick testa olika lösningar för att få rörelsen mjuk och stabil, samtidigt som maskinen skulle vara enkel att transportera och montera på plats. Det färdiga resultatet gör sig inte bara bra på bild, utan känns också i magen för besökaren som får uppleva en automat långt utöver det vanliga.

På premiären i NK:s ljusgård kommer automaten till sin fulla rätt bland marmor, rostfritt och den exklusiva miljön. En ny försäljningskanal är skapad – med en helt ny typ av kundupplevelse. Automaten drog blickarna till sig direkt, från såväl media, kunder och branschfolk.

Odalisque Magazine: Swedish Stockings presents The Moving Pop-Up

Habit: Swedish Stockings provar ”ny shoppingupplevelse”

Under NKs årliga gala får automaten en utmärkt placering precis vid scenen. Under NK Galan 2024 vann Swedish Stockings pris för Årets Innovation, och under årets gala tar automaten centre stage när den under galan står placerad precis intill scenen. Swedish Stockings lyfts återigen fram som ett innovativt framgångsexempel. 

The Moving Popup reser vidare till nya oväntade platser i Köpenhamn och Stockholm – där du minst av allt förväntar dig att hitta en vending machine men behöver den som mest. 

Hur kan vi bygga framtidens vending-upplevelser även med dig? Hör av dig – Impact Solution är din partner.